بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید
بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری
سه شنبه 26 دي 1402 - 16:19:53

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید

یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر بازار سرمایه، تورم می‌باشد. بر اساس مطالعات انجام‌شده، تورم کشور به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی، تحریم‌ها، وابستگی به نفت و عدم امکان اجرای درست سیاست‌های پولی توسط بانک مرکزی و افزایش نقدینگی و ... به وجود می‌آید. در شرایط تورمی سود شرکت‌ها تحت تأثیر تورم افزایش‌یافته و به‌تبع آن قیمت سهام افزایش خواهد یافت. همچنین با افزایش تورم سرمایه‌گذاران با توجه به ریسک و هزینه بالای نگهداری پول و کاهش ارزش آن، تمایل کمتری به نگهداری آن داشته و به دنبال کاهش حجم نقدینگی در سبد دارایی خود هستند. یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه است و می‌تواند به‌عنوان سپری در مقابل تورم عمل کند و سرمایه­گذاران ترغیب می‌شوند تا در بازار سرمایه سرمایه­گذاری کنند و به علت افزایش تقاضا برای خرید سهام، افزایش قیمت سهام، ارزش و حجم معاملات را در پی دارد. بازار سرمایه با جذب نقدینگی مازاد در کشور عاملی برای تأمین مالی بخش تولید و کنترل تورم است، درصورتی‌که در سایر بازارها به علت سوداگری‌ها ارزش‌افزوده خاصی ایجاد نمی‌شود. در بازار سرمایه، سهام شرکت‌هایی خریداری می‌شود که در صنایع مختلفی فعالیت دارند و محصولات متنوعی تولید می‌کنند یا به ارائه خدمات مشغول‌اند  و جذب سرمایه در این بازار در کشور ارزش‌افزوده  و اشتغال ایجاد می‌کند.

بازار سرمایه به‌عنوان جریان‌ هدایت‌کننده منابع از بخش غیر مولد به بخش مولد دارای نقش اساسی در رشد بخش­های مختلف اقتصادی، اشتغال‌، سرمایه‌گذاری و درکل بهبود اقتصاد و رفاه پایدار و بلندمدت جامعه است.

با توجه به رشد نقدینگی و تورم موجود در کشور می‌توان از پتانسیل موجود در بازار سرمایه بهره برد و منابع سرگردان که معمولاً وارد بازارهای غیر مولد و به‌قصد سفته‌بازی مانند مسکن، خودرو، طلا و سکه می‌شوند که تشدیدکننده تورم هستند را وارد بازار سرمایه کرد و به سیاست‌های توسعه‌ای که منجر به تحقق اهداف کلان اقتصاد کشور و تولید و اشتغال، رشد سرمایه­گذاری و رشد بخش صنعت و درنهایت رشد اقتصادی خواهد شد، کمک کرد. همچنین شرکت­های سرمایه پذیر می‌توانند از طریق ابزارهای موجود در بازار سرمایه مانند صندوق پروژه، صندوق خصوصی، صندوق جسورانه، صندوق املاک و مستغلات اقدام به جذب سرمایه از سرمایه­گذاران کنند.

بنابراین  می‌توان گفت بازار سرمایه تنها بازار یا عامل کنترل تورم و رشد تولید در کشور است و توانسته است عامل تأثیرگذاری برای جذب نقدینگی و کنترل تورم در سایر بازارهای غیر مولد باشد

http://dezfoolnews.ir/fa/News/117825/بازار-سرمایه-و-کنترل-تورم-و-نقدینگی-و-رشد-تولید-به-قلم-دکتر-جواد-درواری
بستن   چاپ