طالبان جدید»؟! یا «داعش جدید»!؟! به قلم دکتر علیرضا صدرا
طالبان جدید»؟! یا «داعش جدید»!؟! به قلم دکتر علیرضا صدرا
دوشنبه 8 شهريور 1400 - 18:08:53
طالبان جدید»؟! یا «داعش جدید»!؟! به قلم دکتر علیرضا صدرا 

یک‌.اگر طالبان، حاضر شود؛ 1.حکومت ملی افغانستانی (بوسیله افغانستانی ها، در افغانستان و برای افغانستان) و نه نیابتی تشکیل دهد. 2.دولت فراگیر (اقوام و مذاهب بویژه شیعه)، نه قومی غالب ایجاد نماید. 3.از جمله  انتخابات عمومی و سراسری در همه ارکان و امور (ولو از نوع ولایت اسلامی، نمایندگان مجلس و کارگزاران و حتی رهبری سیاسی) هر افغانستانی یک رای، نه استبدادی مطلقه قدیم و جدید برگزار نماید. 4.امحای تولید، تبدیل و قاچاق مواد مخدر انجام دهد، که هم اینک منبع عمده درآمد آن میباشد: «طالبان جدید» است. نشان میدهد که عزم و اراده جدی داشته و میخواهد حکومت کند. می داند و یاد گرفته و میگیرد چگونه حکومت نماید. میتواند و خواهد توانست ولو افتان و خیزان و با سعی و خطا حکومت کند. در اینصورت مدتی میماند. 
دو.و الا افغانستان را متلاشی تر و منطقه را ایذایی و آسیب پذیرتر  کرده و خود نیز بزودی و کمتر از یکی تا دو دهه نرسیده، متلاشی شده و باز پراکنده و پنهان میشوند. چرا که به قول سعدی: «آنچه زود آید، دیر نپاید». و «باد آورده را باد می برد». به تعبیر خواجه نصیر: «زود بندد و زود گشاید». آنهم بویژه بسبب تعارضات ذاتی و درونزای طالبان و جریانات تندرو و ظاهر گرای داخلی و فشارهای جانبی خارجی میباشد. سه.موردی که شایسته بوده جمهوری اسلامی آنرا برسمیت بشناسد و با هماهنگ سازی همسایگان ناهماهنگ، حمایت نماید، حتی طالبان جدید نیست. حکومت ملی، دولت فراگیر و نظام سیاسی مردمی افغانستان می باشد.  چه جمهوری اسلامی بوده یا ولایت اسلامی بشمار آید.
چهار.در غیر اینصورت «گربه شد عابد و مسلمانا»، ظن غالب باز حکومت نیابتی سلفی گذشته گرای حنبلی وهابی سعودی و عملا امریکایی، «داعش جدید» است. باید هشدار داده و هشیار بود. تقویت قرارگاه شرق کشور و جریان مقاومت مردمی افغانستان. زیرا اگر هم بسبب حنفی گری و ادعای ضد امریکایی و بیگانه ستیزی نیابتی نبوده، نیازهای مالی و لجستیکی آنها را وادار خواهد ساخت وارد چنبره توطئه جدید مثلث شوم امپریالیستی- امریکایی، صهیونیستی - اسرائیلی و ارتجاعی - سعودی و احیانا عوامل اماراتی و قطری بشوند. زیرا بقول کلیله و دمنه: «از شیری که دم بلند کرده، سینه سپر کرده، غریو و غرش کنان نباید آنقدر ترسید. تا از روباهی که شکست خورده، دم بر کول گرفته و دارد فرار میکند». از در و دروازه و پنجره و دیوار رانده شده از زیر دیوار نقب زده بر میگردد. ولو از سر استیصال و درماندگی باشد.
پنج.با توجه به موقعیت راهبردی و مواهب ناشکافته افغانستان، امکان اغوا و بازی میانبرد چین در آزمودن خطای بازآزموده سراب و باتلاق افغانستان را نبایستی از نظر دور داشت. وسوسه مجدد روسیه جدید نیز منتفی نیست.

http://dezfoolnews.ir/fa/News/75297/طالبان-جدید»؟-یا-«داعش-جدید»؟-به-قلم-دکتر-علیرضا-صدرا
بستن   چاپ