آخرین مطالب

صالحی در دیدار نوروزی با اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان: با ایده‌های خلاقانه نمایشگاه کتاب را به موضوع سیل گره بزنیم

صالحی در دیدار نوروزی با اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان: با ایده‌های خلاقانه نمایشگاه کتاب را به موضوع سیل گره بزنیم فرهنگی

  بزرگنمایی:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب امسال با اتفاقات سیل در کشور عجین شده است، گفت: باید با ایده‌های خلاقانه نمایشگاه کتاب را به موضوع سیل گره زد. به همین منظور در حوزه اطلاع‌رسانی و ‌روابط عمومی باید اتفاق خوبی رخ دهد، باید بار تبلیغاتی را به گونه‌ای رقم بزنیم که شیب حضور مردم در نمایشگاه بیشتر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب امسال با اتفاقات سیل در کشور عجین شده است، گفت: باید با ایده‌های خلاقانه نمایشگاه کتاب را به موضوع سیل گره زد. به همین منظور در حوزه اطلاع‌رسانی و ‌روابط عمومی باید اتفاق خوبی رخ دهد، باید بار تبلیغاتی را به گونه‌ای رقم بزنیم که شیب حضور مردم در نمایشگاه بیشتر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، سید عباس صالحی در دیدار نوروزی با اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران با اشاره به نزدیکی آغاز نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: در ابتدا خیلی‌ها تصور می‌کردند که مسیر نمایشگاه کتاب متوقف می‌شود و در نقطه مقابل برخی هم توقع‌شان بر این بود که ما سریعا به قله برسیم، اما همکاری آرام و پیوسته همه اصحاب نشر چه در اتحادیه کتاب و نشر و چه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث شد که با یک همدلی برپایی نمایشگاه کتاب هرساله صورت پذیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با وجود نزدیک‌تر شدن به آغاز نمایشگاه کتاب شرایط خوبی برای برپایی نمایشگاه کتاب فراهم است اما نمایشگاه امسال شرایط متفاوتی را خواهد داشت، باتوجه به وقع سیل در هفته‌های گذشته در برخی از استان‌‌های کشور باید سعی کنیم آلام و دردهایی که بر دل مردم مناطق سیل‌زده وارد شده است را قدری کاهش دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نمایشگاه کتاب امسال را باید با این نگاه مدنظر داشته باشیم که از یک سو فضای اجتماعی را درگیر بحث سیل کنیم و از طرف دیگر فرصت‌هایی را پیدا کنیم که به نفع جامعه نشر استحکام پیدا کند، بالاخره سرمایه اجتماعی ما که براساس امید به آینده، اعتماد مردم به مردم و اعتماد مردم به حکومت و دولت تقسیم‍‌ بندی می‌شود نشان می‌دهد امروز جامعه ایرانی با شرایط مطلوب فاصله دارد.

صالحی یادآور شد: وقتی سرمایه‌های طبیعی و‌ اقتصادی فراهم نباشد شرایط کشور فرق می‌کند اما وقتی سرمایه اجتماعی مهیا ‌نشود خسارات زیادی را به کشور می‌زند، در ماجرای سیل اخیر اتفاقات سنگینی رخ داد، اینکه ما نمایشگاه کتاب این اتفاق بزرگ فرهنگی که سه میلیون نفر در آن راه پیدا می‌کنند را در مسیر تقویت سرمایه اجتماعی سوق دهیم اتفاق مهمی را رقم زده‌ایم.

وی افزود: فراموش نکنیم قرار نیست به مردم دروغ بگوییم تنها باید سعی کنیم قسمت‌های واقعی را قدری پررنگ‌تر کنیم، تزریق امید به آینده در جامعه یکی از اصولی است که باید به آن تاکید کرد، نبود امید به آینده انگیزه کار و تلاش را از بین خواهد برد، بنابراین در نمایشگاه کتاب باید دید چگونه می‌توان فرصتی را فراهم کرد که مردم نسبت به آینده امیدوار شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما باید به مردم نشان دهیم که با بارش‌های اخیر کشور از چه بحرانی خارج شده است، خاطرنشان کرد: در وهله اول باید اعتماد مردم به مردم را بیشتر کنیم زیرا آمارها نشان می‌دهد که مردم نسبت به هم بی‌اعتماد شدند، در فضای یک ماه سیل اخیر که دامنه گسترده‌ای از کشور را به همراه داشت سیلی از اعتماد مردم به مردم هم بیشتر شد و حتی منطقه‌هایی از استان ‌گلستان که از منظر قومی و مذهبی تنوع دارد نیز تصور حضور گسترده مردم و کمک‌رسانی همگانی را نداشت.

صالحی بیان کرد: رفتار مردم در سیل اخیر نشان می‌دهد وقتی ما در سختی هستیم چگونه به کمک یکدیگر می‌شتابیم، پس حالا ما باید این همدلی‌های اجتماعی را به مردم نشان دهیم، چنین اتفاق وسیعی در کشور تا به حال در ایران رخ نداده است، اما امروز به قدری وسعت وقایع زیاد است که همه ایران باید به میدان بیاید زیرا در کشورهای توسعه‌یافته هم با این حجم اتفاقات توان جمع کردن کشور را ندارند.

وی ابراز داشت: در حو‌زه سیل معمولا موضوع شیوع بیماری‌های واگیردار به سراغ مناطق سیل‌زده می‌آید اما به لطف خدا ما هیچ تلفاتی در این زمینه نداشته‌ایم، ما نباید به دنبال این باشیم که دولت و ‌مسئولین چه کار کردند چون اعضای دولت تنها 20نفر نیست بلکه میلیون‌ها کارمند هستند و باید همه پای کار باشند و خوشبختانه این مهم رخ داده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگ با بیان اینکه ما باید تهدید سیل را به فرصت تبدیل کنیم و از این فضا امید به آینده، اعتماد مردم به مردم و اعتماد به نظام و حکومت را بالا ببریم، تصریح کرد: در گام اول صرفه‌جویی باید در نمایشگاه کتاب مدنظر قرار بگیرد، در ادامه باید با ایده‌های خلاقانه نمایشگاه را به موضوع سیل گره زد، بهترین‌ حوزه در نمایشگاه کتاب بخش کو‌دکان و نوجوانان است، باید برای تمام‌ کودکان و‌ نوجوانان که در مناطق سیل‌زده هستند برنامه‌های خوبی در نظر گرفت. برای نمونه اگر قرار است یک نفر در نمایشگاه یک‌ کتاب برای کودک خود بخرد چه خوب است که یک‌ محصول هم برای کودکان ‌سیل‌زده خریداری و اهداء کند.

 

نمایشگاه کتاب باید محلی برای فضاسازی اجتماعی جدید باشد

صالحی اضافه کرد: کشور امروز درگیر موضوع سیل است و ممکن است این اتفاق به روی اقبال مردم از نمایشگاه تاثیر بگذارد، پس باید یک تخلیه روانی و فضاسازی اجتماعی جدید را برای مردم در نظر بگیریم، به همین منظور در حوزه اطلاع‌رسانی و ‌روابط عمومی باید اتفاق خوبی رخ دهد، باید بار تبلیغاتی را به گونه‌ای رقم بزنیم که حضور مردم در نمایشگاه بیشتر شود، اگر بتوان فضایی را ایجاد کرد که مردم سیل زده کشور نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کنند بسیار زیبا خواهد بود.

وی افزود: حضور میهمانان ویژه نمایشگاه کتاب نیز می‌تواند فضای اقتصادی و عمومی نمایشگاه کتاب را ارتقا دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد وضعیت کاغذ نیز خاطرنشان کرد: در حوزه کاغذ فضایی که در حال حاضر وجود دارد باتوجه به شرایط نظارت و دو نرخی شدن ارز در بازار زمینه‌های سو استفاده به وجود آمده است که متعاقبا سهم ‌نظارت هم در این میان بیشتر می‌شود، لذا یک نگاه این است که نرخ ارز 4200 حذف و به ارز نیمایی تبدیل شود و در مورد مابه التفاوت هم ایده‌هایی مطرح است.

صالحی ادامه داد: البته رئیس جمهور محترم معتقدند این موضوع گرانی بیشتری را حاکم می‌کند،  البته می توان ارزهای دیگری را جایگزین دلار و یورو کرد، فضای دولت و بانک مرکزی براین است که منابع بیشتری از کاغذ را بدون دلار و یورو حمایت و در عین حال الگوی‌های نظارت را هم متنوع‌تر کند.

وی در خصوص موضوع دست‌فروشان و موضوعاتی از این قبیل نیز گفت: اقداماتی با مجتمع‌های قضایی و نیروی انتظامی صورت گرفته است، ساختمان شورای حل اختلاف موضوعات قضایی فرهنگی نیز در حال آماده شدن است و می‌توان با افتتاح این مرکز از میزان جرائم کاست.

عضو شورای انقلاب فرهنگی در مورد تعاونی‌ها و وضعیت آنها نیز تصریح کرد:  همه ‌ما تصور می‌کردیم منابع ما در سال 97می‌تواند به نحوی باشد که به حوزه نشر کمک کنیم و مواد اولیه نشر تامین شود که این مهم به طور کامل محقق نشد با این‌وجود امید است در سال 98 این انفاق رقم بخورد.

 

باید به دنبال ایده‌های خلاق در اقتصاد نشر باشیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد اقتصاد نشر نیز گفت: ایده سالن‌های کوچک سینمایی یکی از عوامل رشد فروش فیلم‌ها در سینما شده است، همچنین داشتن سالن‌های vip در برخی سینماها با ظرفیت 15 الی 20 نفر با پذیرایی و امکان گرفتن جشن کوچک ایده‌هایی است که می‌تواند به رشد فروش فیلم‌ها کمک کند، پس این نشان می‌دهد حوزه نشر هم نیازمند ایده‌های تازه است.

صالحی بیان کرد: امروز ساخت سینماها در اماکن تجاری ابعاد اقتصادی دارد، در حو‌زه نشر هم باید برخی ایده‌های زیرساختی را مدنظر قرار بدهیم تا مکانیزم نشر هم تغییر کند، البته پاره‌ای از ایده ها در این زمینه وجود داشته که عملیاتی شده است اما برای پیشرفت نیازمند فکر جدید در زمینه فروش کتاب هستیم.

وی در پایان در مورد اتفاقات روزهای گذشته و تروریست خواندن سپاه پاسداران گفت: دشمن امروز سعی دارد با تروریست خواندن سپاه و اینکه اقتصاد ایران در دست سپاه است بهانه بتراشد و از همکاری‌های اقتصادی با ایران سر باز زند، با این کار هم سعی کردند سم‌پاشی‌هایی علیه ایران انجام گیرد، اما ما باید از این تهدیدها به عنوان فرصت استفاده کنیم و تردیدی نیست که این هم یک نقطه عطف جدیدی برای ماندگاری ایران‌ خواهد بود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری