آخرین مطالب

راهکارهای حل مشکل مسکن استیجاری به میزبانی دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن با حضور کارشناسان در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

راهکارهای حل مشکل مسکن استیجاری به میزبانی دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن با حضور کارشناسان در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. اجتماعی

راهکارهای حل مشکل مسکن استیجاری به میزبانی دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن با حضور کارشناسان در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

  بزرگنمایی:
بر اساس اعلام آن دفتر، سهم مسکن اجاره ای از ۱۵ درصد در سال ۵۵ به حدود ۲۸ درصد در سال ۹۵ افزایش یافته است. همچنین، بر این اساس، مهمترین نکات موردتوجه در بازار اجاره مسکن، شاملِ این موارد است: سهم اجاره از کل هزینه خانوار که رابطه معکوسی با درآمد خانوار دارد. سهم اجاره از کل هزینه خانوار که رابطه مستقیمی با جمعیت شهرها دارد. اجاره نشینی در شهرها بیشتر از روستاهاست. اجاره نشینی رابطه مستقیمی با میزان مهاجرپذیری شهرها دارد. بعد خانوار در خانوارهای اجاره نشین کمتر از خانوارهای مالک است. اجاره نشینی خانوارها رابطه معکوسی با سن سرپرست خانوارها دارد. همچنین نسبت اجاره به قیمت مسکن بالا نیست اما نسبت اجاره به درآمد خانوار بالاست.

راهکارهای حل مشکل مسکن استیجاری به میزبانی دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن با حضور کارشناسان در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، در این نشست، دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن، ساختار، مشکلات و آخرین اقدامات بازار اجاره مسکن را تشریح کرد.

بر اساس اعلام آن دفتر، سهم مسکن اجاره ای از 15 درصد در سال 55 به حدود 28 درصد در سال 95 افزایش یافته است. همچنین، بر این اساس، مهمترین نکات موردتوجه در بازار اجاره مسکن، شاملِ این موارد است: سهم اجاره از کل هزینه خانوار که رابطه معکوسی با درآمد خانوار دارد. سهم اجاره از کل هزینه خانوار که رابطه مستقیمی با جمعیت شهرها دارد. اجاره نشینی در شهرها بیشتر از روستاهاست. اجاره نشینی رابطه مستقیمی با میزان مهاجرپذیری شهرها دارد. بعد خانوار در خانوارهای اجاره نشین کمتر از خانوارهای مالک است. اجاره نشینی خانوارها رابطه معکوسی با سن سرپرست خانوارها دارد. همچنین نسبت اجاره به قیمت مسکن بالا نیست اما نسبت اجاره به درآمد خانوار بالاست.

عوامل اثرگذار بر میزان اجاره بها

بر اساس اعلام دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن عوامل اثرگذار بر میزان اجاره بها شامل قیمت مسکن، سطح تورم عمومی جامعه، میزان تقاضا برای مسکن اجاره ای، نرخ سود سپرده های بانکی است. بر اساس مطالعات، عدم تعادل عرضه و تقاضای مسکن اجاره ای، ساختار جمعیتی، کاهش قدرت مالکیت خانوارهای جوان، کمبود واحدهای مسکونی اجاره ای متناسب با تمکن مالی دهک های متوسط و پایین جامعه، روند کند ساخت و ساز و افزای مهاجرت و شهرنشینی میزان تقاضا برای مسکن اجاره ای را افزایش داده است. همچنین، تاثیرگذاری نرخ سود بر ترکیب میزان رهن و اجاره مسکن، از دیگر عوامل بر اجاره بهای مسکن است.

اهم مشکلات درحوزه بازار اجاره نیز شامل مواردی از جمله تاثیر مستقیم عوامل روانی و انتظارات بر بازار اجاره، تاثیر منفی شاخص های اقتصادی کلان نظیر تورم و نقدینگی بر مسکن استیجاری، اجاره داری سنتی و عدم شکل گیری اجاره داری حرفه ای، پایین بودن بازدهی نقدی سرمایه گذاری در بازار مسکن استیجاری، عدم توجه کافی به موضوع مسکن استیجاری و عدم موفقیت پروژه های واگذاری زمین با هدف ارایه مسکن اسیتجاری در دوره های قبل است.

در خصوص عدم موفقیت پروژه های واگذاری زمین با هدف ارایه مسکن استیجاری در دوره های قبل شاهد بودیم که قانون استیجار در سال 1377 حدود 120 هزار واحد در یک دوره 10 ساله عملکرد داشته است. همچنین در خصوص اجاره داری پنجح ساله کمتر از 10 هزار واحد دراین قالب باقی ماندند.

دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن همچنین در این نشست، اقدامات وزارتخانه راه و شهرسازی را در بازار اجاره تشریح کرد. بر این اساس، مصوبه دولت در مورد تامین مسکن کم درآمدها از طریق ساخت مسکن ملکی استیجاری، پرداخت کمک هزینه مسکن، وام ودیعه مسکن بخشی از اقدامات است. همچنین، افزایش عرضه مسکن از طریق برنامه ریزی برای احداث 400 هزار واحد مسکونی، تکمیل حدود 500 هزار واحد مسکن مهر، تهیه و تدوین لایحه برای تنظیم بازار اجاره و تصویب در هیات دولت، اعطای تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن اجاره ای به خانوارهای تحت پوشش نهادهای اجتماعی و پرداخت یارانه های مسکن توسط نهادهای حمایتی در حدود 523 میلیاردتومان بخشی دیگر از اقدامات وزارتخانه راه و شهرسازی در بازار اجاره است.

برنامه‌ها و پیشنهادها

در عین حال، در سیاستگذاری جدید، برنامه های و پیشنهادهای وزارتخانه راه و شهرسازی در خصوص ساماندهی بازار اجاره شامل کارآمد سازی لایحه تنظیم بازار اجاره، اصلاح تبصره 11 ماده 53 قانون مالیات های مستقیم به منظور اعطای معافیت مالیاتی به واحدهای 50 تا 150 مترمربع و افزایش عرضه واحدهای اسیتجاری از طریق تخصیص درصدی از 400 هزار واحد احداثی به بازار اجاره بها و بخشی از واحدهای مسکن مهر به بازار اجاره بها عنوان شده است.

همچنین، حمایت از تشکیل نهاد اجاره داری حرفه ای، تبدیل استیجار به ابزار اصلی تامین مسکن کم درآمدها، ایجاد انگیزه برای ساخت مسکن استیجاری توسط بخش خصوصی، اجرایی کردن مصوبه تامین مسکن کم درآمدها، لزوم فراهم کردن امکانات زیربنایی و روبنایی شهرهای جدید، الزودن معاملات بازار اجاره در سامانه بلوک بندی قیمتی تهران با تعدیل بازار اجاره بها و شفافیت اطلاعاتی و کنترل روانی بازار از دیگر پیشنهادها و برنامه های وزارتخانه در خصوص بازار اجاره بهاست.  

گفتنی است تبصره 11 ماده 53 قانون مالیات های مستقیم می گوید: مالکان مجتمع های مسکونی دارای بیش از سه واحد اسیتجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده یا می شوند در طول مدت اجاره از صد در صد مالیات بر درآمد املاک اجاری معاف هستند. در غیر این صورت درآمد هر شخص ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجمووع 150 مترمربع زیربنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع دویست مترمربع زیربنای مفید از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک معاف هستند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری