بزرگنمایی:
نقش خوون چه در تزیینات و نماکاری ساختمانها و چه قبور ، اسراری شگفت انگیز در دل خود نهان دارد که بیانگر هویت ، اعتقادات ، منش و احساس ملتی مدرن و در بالاترین قله اصالت است که هزاران سال سابقه تمدن و شهرنشینی حیاتی سراسر تلاش و کوشش و مبارزه و تحصیل علوم ، هنر و صنعت . . . دارد . قبور قدیمی دزفول آجری و مزین به نقش خوون است .
هر بیننده با نظاره سرای ابدی هر دزفولی ، می تواند بالاترین درجه هویت و اصالت ناب دزفولیها را دریابید ...
جستجوی زیبا در باب قبور آجری دزفول
اجداد ما دزفولیها رحمت اله علیهم اجمعین هر بنایی که ساخته اند با آجر بوده، از منزل دنیوی گرفته تا سرای اخروی و چه هنرمندانه از آجر در مزین کردن بنای خویش با نقش اسرار آمیز خوون استفاده کرده اند .
نقش خوون چه در تزیینات و نماکاری ساختمانها و چه قبور ، اسراری شگفت انگیز در دل خود نهان دارد که بیانگر هویت ، اعتقادات ، منش و احساس ملتی مدرن و در بالاترین قله اصالت است که هزاران سال سابقه تمدن و شهرنشینی حیاتی سراسر تلاش و کوشش و مبارزه و تحصیل علوم ، هنر و صنعت . . . دارد .
قبور قدیمی دزفول آجری و مزین به نقش خوون است .
هر بیننده با نظاره سرای ابدی هر دزفولی ، می تواند بالاترین درجه هویت و اصالت ناب دزفولیها را دریابید ...
اما قبور دزفول دزفول چه ویژگیهای منحصر بفردی دارد
الف . استفاده از آجر
ب. تزیین با نقش خوون
ج. توجه ویژه به نشانه گذاری
د. عدم نوشتن اسم روی قبر
ه. توجه و رعایت ویژه به آموزه های دینی در نحوه ایجاد قبور و قبرستان
اول
استفاده از آجر در قبور قدیم دزفول . آجر دردست رس ترین مصالحیست که در منطقه ما ا وجود دارد و از عصر ماقبل باستان تا کنون تقریبا تمام دزفول را با آن ساخته اند انگار پیکسل پیکسل دزفول آجریست
دوم
تزیین قبر با نقش خوون
در مقدمه گفتیم نقش خوون معانی و مفاهیم عمیقی در دل خود جای داده است .
نقش خوون برای هر بیننده بی صدا ، مختصر و کوتاه هر آنچه دزفولیها آموخته اند و بدان اعتقاد دارند را فریاد میزند .
سوم استفاده از علایم و نشانه
در قبور دزفول علاوه بر نقش خوون ، علایم و نشانه بکار رفته است که به بیننده در شناسایی جنسیت و مرام و مسلک وی آشنا شود . مانند استفاده از آجر لعابدار و بدون لعاب ، گل نیلوفر ، شمعدان ، ابزار شغل ، قوس تیز و ...
چون روی قبور اسمی درج نشده با استفاده از نشانه هایی جنسیت متوفی مشخص شده است .
نحوه شناخت جنسیت
بهترین روش شناسایی جنسیت همانا توجه به نقش خوون است . اگر انتهای نقش خوون به شکل آجر مثلثی یا یک سر شق یا پخ یا به اصطلاح امروزی فارسی بر باشد متوفی زن است و اگر آجر های انتهای نقش مربع یا چهارگوش باشد مدفن یک مرد است
لازم است دقت شود که برخی نقوش خوون روی قبور آقایان و برخی دیگر روی قبور خانمها استفاده شده است
آجر لعابدار و آجر بدون لعاب
آجر لعابدار و نقوش خوون پیچیده مخصوص متوفی داری مرتبه اجتماعی و تمکن مالی بوده و آجر بدون لعاب با نقش ساده خوون زینت بخش قبور افراد کم توان شده است
تنها مطلب قابل خواندن روی قبور عدد سال وفات است
چهارم
هیچ اسمی از متوفی روی قبور نیست که این نکته ریشه عمیقی در اعتقادات مذهبی دزفولیها دارد .
پنجم . نتیجه گیری
آنچه در بالا به تفسیر بیان شد مبین این نکته است که دزفولیها بشدت پایبند به اعتقادت و ارزشهای ایرانی و اسلامی دارند .
در آموزه های دین مبین اسلام آموخته ایم که قبر مسلمان باید تخت و ارتفاعش از چهار انگشت فراتر نرفته و ساخت بارگاه فقط مختص اولیای الهی و بزرگان دین است و سایرین از آن منع شده اند .
قبور آجری دزفول می نگری همه شان تخت و هم سطح زمین هستند و روی هیچکدام بارگاه و سقفی ساخته نشده است ...
قبور آجری به توصیه پیامبر و امامان همگی دارای علامت و نشانه هستند که روی آنها میتوانی صاحب قبر را از هر منظر به خوبی بشناسی ، زن است یا مرد ، فردی شناخته شده و توانا و در این دنیای فانی مهم و اثرگذار بوده یا اینکه ناتوان بوده و روز را به شب رسانده ...
قبور دزفول اسم ندارد و هیچ شعار و شعری رویش نیست زیرا خواندن نوشته روی قبر فراموشی و زوال عقل میآورد و توصیه شده وقتی به قبرستان رفتیم از امور دنیوی دست بکشیم و ذهن را به امور معنوی مشغول کنیم در قبرستانهای دزفول قدیم این نقش خوون است که روح انسان را به ملکوت می برد . شما را در فکر میبرد که متوفی که دستش از دنیا کوتاه شده با آنهمه هیبت در این دنیا آخرش ، همه چیز را واگذاشت به جهان باقی شتافت .
حرمت نگهداشتن اسما متبرک از آموزههای تاکید شده برای مسلمان است . از این روی دزفولیها روی قبور اسم و کلمه ایب درج نکرده اند تا دیگر کسی پا روی اسم نگذارد، اسم کثیف و آلوده نشود ، قبر از شر مغرضان درامان بماند .
پایان قسمت اول
علی حسین زاده کوهساری اختصاصی پایگاه خبری دزفول نیوز
آنچه در عکس فوق قابل فهم است
قبر آجری بدون نام و مزین به هزارن نشان و معنا . از آجرهای نوک تیز یا مثلثی انتهای نقش خوون میتوان فهمید مدفن بانویی معروف است
همسطح زمین تا ضمن رعایت آموزه اسلامی در ارتفاع قبر ، مبدا زوار قبور از بزرگ و کوچک و ناتوان و توانا هنگام عبور دچار مشکل شوند
دزفولیها قبور اموات سرشناس را با آجرهای لعابدار و نقوش زیبای خوون تزیین کرده اند (مانند عکس فوق)
در مرکز عکس قبری که مشاهده می کنید . یک گل نیلوفر هشت پر به مانند خورشید نقش بسته است ...
در عقاید کهن ایرانیان که پایه اعتقادات امروزه جهانیان به شمار می اید گل نیلوفر مبین رشتههای جادویی و روحانیست که نخستین آدمیان را به جهان میپیوندد. این گل نشان باروری، کامیابی،قدرت ، حمایت از هر موجود زنده ، صلح جهانی، زیبائی، تندرستی، مظهر عشق، ریاضت و عبادت و . . . است
نقش خوون این قبر در ایوان با قوسی تیزه دار به مانند ورودی اماکن مقدس ( مسجد ، محراب ) است که نمادی از هویت اسلامی شخص متوفیست .
نقش خورشید با هشت شراره که هر شراره یا هشت پر آن معرف هشت در ورودی بهشت و نور و خورشید برای ما ایرانیان ریشه هایی عمیقی در اعتقادات دارد
سخن کوتاه کنم
این قبر و سایر قبور گویی کتبه ایی از عهد باستان هستند که برای آیندگان نوشته شده اند تا به نوادگان خویش بیاموزند آنچه قرنها برای تحصیلش تلاش کرده اند