آخرین مطالب

انگلیس یا آمریکا؛ کدام یک دشمن‌ترند؟ سیاسی

انگلیس یا آمریکا؛ کدام یک دشمن‌ترند؟

  بزرگنمایی:
اگر انگلیسی‌ها به خاک من تجاوز کنند در مقام مدافعه برآیم و تا آخرین قطره خون من بر زمین نریخته است، دست از جنگ با آنان نکشم

«ای کلام‌اللّه گفتار مرا شاهد باش، من به تو سوگند یاد می‌کنم که اگر انگلیسی‌ها بخواهند بوشهر را تصرف کنند و به خاک وطن من تجاوز کنند در مقام مدافعه برآیم و تا آخرین قطره خون من بر زمین نریخته است، دست از جنگ و ستیز با آنان نکشم و اگر غیر از این رفتار کنم، در شمار منکرین و کافرین به تو باشم و خدا و رسول از من بیزار شوند.»

این بخشی از وصیت نامه مردی است که سال‌ها پیش لباس رزم پوشید، یک تنه لشکر جمع کرد تا نگذارد حتی یک وجب از خاک وطنش به دست غریبه‌ها بیفتد، درست آن هم در زمانی که همه در وطن فروشی با هم رقابت می‌کردند. 

 

 

انگلیس یا آمریکا؟ دشمنی کدام یک محرز است؟

نوزدهم مرداد 1294 بود که انگلیسی‌ها به قصد اشغال وارد خاک بوشهر شدند تا رویای قرارداد 1907 را تحقق بخشند.

قراردادی که درسن‌پطرزبورگ پایتخت روسیه بین دولت‌های روس و انگلیس در مورد تقسیم ایران به امضا رسید و طبق آن ایران به سه منطقه تقسیم شد.

قسمت شمال تحت نفوذ روسیه، قسمت جنوب تحت نفوذ انگلیس و یک منطقه هم بی‌‎طرف. حوزۀ نفوذ روسیه در ایران از قصر شیرین و اصفهان و یزد و خواف می‌‎گذشت و به برخوردگاه مرز ایران و روسیه و افغانستان می‌رسید.

حوزۀ نفوذ انگلستان شامل جنوب شرقی ایران در شرق خطی که از بندر عباس به کرمان و بیرجند می‎رسید، قرار داشت. منطقه بی‌‎طرفی نیز تحت نفوذ حکومت مرکزی ایران بود.

دولت‌های انگلستان و روسیه قرار گذاشتند که هیچ‌کدام در حوزۀ نفوذ دیگری امتیازی نگیرند، ولی شهروندان‌شان می‎توانستند در منطقه بی‎طرف هم امتیاز بگیرند.

پس از آغاز جنگ جهانی اول به سبب نفوذ آلمان در ایران کشور‌های انگلستان و روسیه منطقه بی‎طرف را هم با بستن قرارداد 1915 بین خود تقسیم کردند. 

این قرارداد در سن‌پطرزبورگ، پایتخت روسیه، به امضای ایزولسکی وزیر خارجه روسیه و نیکلسون سفیر کبیر انگلستان در روسیه رسید و خدشه بسیاری بر استقلال کشورمان زد. سرانجام هم انگلیس در مارس 1915 در صدد احیای رویای خود برآمد. حرکتی که موجب خشم اهالی منطقه شد.

یک نفر در برابر یک لشکر 

پس از اشغال بوشهر به دست انگلیسی‌ها، رئیس‌علی دلواری سردار بزرگ جنوب به مقابله با آن‌ها پرداخت و نیروهای انگلیسی که رئیس‌علی و مجاهدان دشتی و تنگستان را دشمن اصلی خود می‌دانستند، قصد تصرف دلوار را کردند.

متجاوزان انگلیسی با چهار کشتی دالهوزی، پیراموس، لاورنس و جونز و گردان پیاده نظام 96 به بندر دلوار حمله کردند. اما پس از نبردی سه روزه با 330 کشته از دلاوران تنگستانی شکست خوردند.

سرانجام رئیس‌علی دلواری که با یاران خود با تدارک حمله‌ای سنگین قصد شبیخون به بوشهر و تهاجم علیه انگلیسی‌ها را داشت در منطقه تنگک صفر در حومه بوشهر با خدعه و نیرنگ انگلیسی‌ها از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در سال 1294 در 34 سالگی به شهادت رسید.

انگلیس یا آمریکا؟ دشمنی کدام یک محرز است؟

رئیس‌علی اینگونه در مقابل انگلیسی‌ها ایستاد و رئیس‌علی داشت نقشه آنها را در ایران ناکام می‌گذاشت و نقشه حذف رئیس‌علی را طراحی کردند. وضعیت خاصی هم در استان حاکم بود و برخی خوانین با رئیس‌علی بودند، برخی در مقابل او و برخی هم بی‌طرف بودند. انگلیسی‌ها از این وضعیت هم استفاده کردند و برای ایجاد تفرقه اقدام کردند و کسی به نام غلامحسین را وادار کردند که رئیس‌علی را ترور کنند.

ترور رئیس‌علی توسط یکی از خائنین انجام شد. در افکار عمومی قاتل رئیس‌علی به نام غلامحسین تنگکی مطرح می‌شود ولی ما به عنوان خانواده رئیس‌علی و کسانی که در دلوار زندگی می‌کنیم همچنین ذهنیتی را نسبت به ایشان نداریم.

اینکه غلامحسین‌نامی رئیس‌علی را کشته است، بحث دیگری است ولی اینکه این شخص غلامحسین تنگی نبوده است را مطمئن هستیم. وقتی به پدر غلامحسین تنگکی (علی صفر) گفته شد که پسر شما چنین کاری کرده، هر روزی که به دلوار می‌آمد بچه‌های خود را روی گاری می‌گذاشت و می‌آورد دلوار به پدر رئیس‌علی می‌گفت اگر فکر می‌کنی بچه من رئیس‌علی را کشته است، همین الان سر همه بچه‌های من را ببرید.

اهالی تنگک همراه و همکار رئیس‌علی دلواری بودند و قطعاً چنین کاری را نمی‌کردند. همه قوم و خویش بودند و چنین کاری نمی‌کردند. ما باید این ننگ را از دامن تنگک پاک کنیم. در برخی از کتاب‌ها چنین موضوعی نوشته شده است و به عنوان مرجع از آن استفاده شده است؛ با همه تفاسیر نکته مشخص این است که انگلیسی ها دستور ترور و شهادت رئیسعلی را صادر کردند؛ کاری که بیش از صد سال بعد آمریکایی ها آن را به خوبی انجام می دهند؛ به قول نیاکانمان آن چیز که برای آمریکایی ها آرزوست، برای انگلیسی جماعت خاطره‌ست.

رئیس‌علی از قبل کشاورز بوده و به خاطر هم‌جواری با دریا به فعالیت‌های تجارت هم مشغول بوده و با کشورهای عربی ارتباط تجاری داشتند. ولی بیشترین محل تأمین زندگی آنها کشاورزی بوده است.

انگلیسی‌ها به رئیس‌علی گفتند 40 هزار پوند بگیر و دست از کار بردار ولی تمکن رئیس‌علی و خانواده او مانع می‌شود که بخواهد این خفت را بپذیرد.

انگلیس یا آمریکا؟ کدام یک دشمن‌ترند؟

وقتی که دریابیگی به پدر رئیس‌علی می‌گوید که به پسرت بگو تا اینقدر پول بگیرد و کنار بکشد، پدرش می‌گوید که درآمد و هزینه ما مشخص است و غذای ما نان و خرما است و نیازی به پول اجنبی‌ها نداریم.

حکایت زندگی رئیس علی دلواری و بسیاری از افرادی که دربرابر انگلیس ایستادگی کردند اگرچه به شهادت رسید اما پایان نداشت چرا که داستان انگلیس و رویای او هم برای اشغال ایران هنوز پاربرجاست.

حکایت یک دشمنی دیرینه 

با شروع حمله و تجاوز عراق به خاک ایران، در حالی که بیش از 80 کشور به صورت رسمی و غیر رسمی عراق را یاری می‌دادند، جمهوری اسلامی ایران حتی از داشتن حق خرید سیم خاردار که یک وسیله غیرنظامی محسوب می‌شد، محروم بود.

«جیووانی دی استفانو» وکیل ایتالیایی صدام که از کمک شرکت‌های اروپایی به رژیم صدام برای به‌دست آوردن مواد شیمیایی پرده برداشت، در این رابطه گفته است: «به‌طور مشخص شرکت‌هایی از انگلیس، آلمان، ایتالیا، هلند و فرانسه در چهارچوب تضمین مالی آمریکا به عراق کمک کردند.»

و در جای دیگر هم گفت: «انگلیس از جنگ میان عراق و ایران خوشحال بود زیرا در جریان این جنگ قیمت نفت برنت دریای شمال به اوج رسیده بود.»

انگلیس یا آمریکا؟ دشمنی کدام یک محرز است؟

وقتی آمریکا به انگلیس درس پس می‌دهد

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل منطقه درباره دشمنی انگلیس به ما اینگونه پاسخ داد: تاریخ سیاسی انگلیس سراسر استعمار و نژادپرستی و دشمنی با اسلام و خصوصا ایران است در تاریخ ایران هرجا که نگاه می‌کنید لکه های ننگ شیطنت های انگلیس را می‌بینید چه در  قبل از انقلاب و ممانعت از پیروزی انقلاب و چه بعد از آن.

به گفته کنعانی مقدم پس اشغال ایران در جنوب در زمان دلواری که ما شاهد مقابل دلیران تنگستان بر ضد استعمارگری این کشور بودیم و نگذاشتند با مقاومتشان تا ایران بین روسیه و انگلیس تقسیم شود و نشان دادند که هرگز زیربار استعمار این کشور نخواهند رفت.

کنعانی مقدم گفت: کودتای آژاکس ( اسم رمز عملیات سازمان سیا در کودتای 28 مرداد)، بیانیه بالفور ( اعلامیه‌ای تاریخی است که دولت انگلیس در سال 1917 میلادی و در خلال جنگ جهانی اول، برای اعلام حمایت از ایجاد یک «خانهٔ ملّی برای مردمان یهودی» در فلسطین صادر کرد) و حتی همین الان که شیطنت هایی در زمینه تصویب برجام انجام داد و پیش نویس قعنامه هایی که در سازمان ملل بر ضد ایران انجام داد و باعث شد تا به تحریم ایران بیانجامد  همه نشان از این دارد که استعمار انگلیس در پی سلطه و بازگشت به ایران است هم از نظر ژئو پلوتیکی و هم اکونومیک منطقه‌ای.

انگلیس یا آمریکا؟ دشمنی کدام یک محرز است؟

وی ادامه داد: در ادوار مختلف یعنی از زمانی که اجلاس سران چرچیل، هیتلر و استالین در ایران برگزار شد ما شاهد مداخلات مستقیم و غیر مستقیم انگلیس بر ضد ایران بودیم به نظر میرسد که آمریکا یعنی استمعار جهانی پیمانکار استعمار پیر و جانشین آن شده است و هنوز که هنوز است نسخه های انگلیسی را اجرا می‌کند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به تشکیل فرقه‌های ضاله توسط انگلیس گفت: انگلیس سالهاست تفرقه بیانداز و حکومت کن را همواره داشته است . با شکل دادن به فرقه های مختلف و تقویت آنها از بهائیت گرفته تا رشد سلمان رشدی و همچنان شیعه انگلیسی که باعث تفرقه در دنیا و عراق شده است، تمام اینها طرح های انگلیسی برای تفرقه اندازی بوده است و خصوصا در مسائل مذهبی مانند بهائیت تلاش کرده تا با ایجاد تلاش در بین امت اسلامی همواره چشمه های فتنه را ایجاد کند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری