آخرین مطالب

کنعانی: ایران مسئولانه عمل کرده است/ طرف مقابل سازنده عمل کند

کنعانی: ایران مسئولانه عمل کرده است/ طرف مقابل سازنده عمل کند سیاسی

کنعانی: ایران مسئولانه عمل کرده است/ طرف مقابل سازنده عمل کند

  بزرگنمایی:
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پاسخ ایران به طرف‌های دیگر مذاکره‌کننده در مذاکرات رفع تحریم‌ها سازنده ، شفاف و قانونی بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پاسخ ایران به طرف‌های دیگر مذاکره‌کننده در مذاکرات رفع تحریم‌ها سازنده ، شفاف و قانونی بوده است.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که حدود 90 دقیقه به طول انجامید  در مورد ادعاهای اخیر رژیم صهیونسیتی مبنی بر حمله به اماکن ایران در سوریه گفت : اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در حمله به  زیرساخت‌های سوریه  متاسفانه همچنان ادامه دارد.

 وی با بیان این که متاسفانه این حملات در نتیجه حمایت دولت آمریکاست و دولت آمریکا نیز به طور غیرقانونی بخشی از نیروهای خودش را در مناطقی از سوریه مستقر کرده است، گفت: ما معتقدیم کلیه اقدامات رژیم صهیونیستی علیه زیرساخت های سوریه اعم از نظامی و غیرنظامی غیرقانونی، نامشروع، تجاوزکارانه و ناقض قوانین بین‌المللی است.
وی تاکید کرد :  ادعای این رژیم مبنی بر حمله به اماکن متعلق به ایران پوچ ، باطل و مبتنی بر بهانه جویی و فرار به جلو است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد : حضور جمهوری اسلامی  ایران در سوریه مستشاری و به درخواست رسمی دولت سوریه صورت گرفته و اساساً این ادعاها باطل است.

وی بار دیگر با محکومیت حملات رژیم صهیونسیتی به اماکن و زیر ساخت های سوریه گفت: این اقدامات باید به طور جدی مورد توجه جامعه بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان مسئول صلح و امنیت بین المللی قرار گیرد و آنها  اقدامات بازدارنده خود را انجام دهند.

 وی در پاسخ به سوال مطرح شده ادامه داد : ما در مبارزه علیه تروریسم و کمک به دولت دمشق در این زمینه  تا زمانی که دولت  سوریه از ما درخواست کند دریغ نکرده و در کنار دولت و ملت سوریه خواهیم بود.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص درگیری بین شناورهای آمریکایی و ناوشکن جماران و ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر این که در این جریان، دوربین های  شناورهای آمریکایی گم شده است ، اظهار کرد : فارغ از این که ادعاهای آمریکایی در مورد اتفاق رخ داده چیست ، باید تاکید کنم که  ایران در آب‌های بین‌المللی حضور دارد و کشتی‌های تجاری جمهوری اسلامی ایران در مسیرهای ترانزیتی و ترددی آب‌های بین‌المللی به صورت طبیعی تردد دارند و هیچ کشوری حق ندارد مسیرهای کشتیرانی را در آب‌های آزاد مورد تهدید قرار دهد و روند عبور و مرور امن کشتیرانی بین المللی را با تهدید مواجه کند.
 
 وی ادامه داد : در مورد اتفاق افتاده ،  ستاد کل نیروهای مسلح طی بیانیه ای  توضیح لازم را ارائه داد. اقدامی تحریک آمیز و غیراصولی  از سوی شناورهای تجسسی ارتش آمریکا در ارتباط با شناورهای ایران انجام شد که جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط اقدام به رفع تهدید کرد و متعاقبا شناورها را در منطقه امنی رهاسازی کرد و  ما هرگونه ادعای آمریکایی ها در مورد طرف ایرانی را رد می کنیم .

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی  در این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره لغو تحریم‌ها در جریان توافق احتمالی و آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: لغو کامل تحریم‌ها علیه دولت و ملت ایران از اهداف اساسی مذاکرات جاری بین ایران و طرف‌های مقابل است.

وی ادامه داد: همان طور که می دانید تاکنون ، نشست‌های مختلفی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها برگزار شده و آخرین دور آن نیز در وین بوده است و پس از آن متن پیشنهادی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی به طرف‌های مذاکره کننده داده شده است. پاسخ ایران در موعد مقرر ارائه شد و متعاقبا پاسخ طرف آمریکایی با تاخیر قابل توجهی باز از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا دریافت شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان  با بیان این که  ایران برای اینکه نقش متعهدانه و مسئولانه خودش را در ارتباط با توافق برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها ایفا کند، دیدگاه‌های خودش را در این زمینه مجددا به هماهنگ کننده منتقل و منعکس کرد و در این ارتباط منتظر دریافت پاسخ طرف‌های مقابل و مشخصا دریافت پاسخ دولت آمریکا هستیم، گفت: ما در این زمینه برای این‌که کمک کنیم به پایان خوش این ماراتن و به اهداف مدنظر جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مصالح و منافع ملی دست یابیم و در عین حال روند را برای شکل‌گیری فضای سازنده در حوزه مناسبات بین‌المللی مهیا کرده و به تثبیت چارچوب‌های چندجانبه بین‌المللی و سیاسی به  عنوان چارچوب مناسب برای حل وفصل بحران‌های پیچیده کمک کنیم، مسئولانه عمل کردیم. ایران دیدگاه‌های خود را به طرف اروپایی منتقل کرده و منتظریم دیدگاه و پاسخ طرف مقابل را بشنویم.

وی اظهار  کرد:  پاسخ ایران سازنده، شفاف و قانونی بود و می‌تواند در صورت وجود اراده سیاسی متقابل زمینه ای را فراهم کند در زمان  کوتاه جمع بندی مذاکرات انجام و توافق صورت گیرد.

کنعانی تاکید کرد: لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی ملت ایران از اهداف اساسی ماست و ایران در این خصوص تلاش می‌کند و این از اولویت‌های اساسی تیم مذاکره کننده ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ  به سوال دیگری در مورد مذاکرات رفع تحریم ها و پاسخ ایران گفت: متعاقب دریافت پاسخ طرف آمریکایی از طریق هماهنگ کننده پاسخ خود را ارائه کردیم. پاسخ ما به لحاظ محتوا با دو هدف اساسی صورت گرفت یکی اینکه ما تلاش کردیم از بندهای دریافتی از طریق هماهنگ کننده ابهام زدایی کنیم و  همچنین تلاش کردیم متن را شفاف کنیم و یک متن قوی‌تری ارائه کنیم.
این دیپلمات ارشد ایرانی گفت : این امر با هدف پایدار کردن توافق احتمالی آتی صورت گرفت. به این معنا که در صورت شکل گیری توافق از سوء تفسیرهای احتمالی آتی که می‌تواند روند اجرای توافق را با اخلال مواجه کند، پیشگیری کنیم.
کنعانی با تاکید بر این که پاسخ ما  سازنده  و حرکتمان رو به جلو بود، خاطرنشان کرد: این  انتظار را داریم  که طرف مقابل هم  سازنده عمل کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد  پی گیری موضوع تضمین ها از سوی ایران  در جریان مذاکرات و  توافق احتمالی آینده نیز گفت: بحث تضمین‌ها  یکی از مهم ترین موارد مورد توجه ما در این روند است . اگر چارچوب تضمین محکم نباشد، در هر زمانی ممکن است شاهد اتفاقات ناگوار در ارتباط با توافق باشیم، موضوعی که  در مرحله قبل  شاهد آن بودیم .
کنعانی در این ارتباط توضیح داد : موضوع تضمین برای ما  دو وجه دارد، یک وجه آن تضمین لغو تحریم هاست به گونه‌ای که ایران از منافع اقتصادی برجام به صورت کامل منتفع شود. بحث دیگر موضوع هسته ای است و دور کردن آژانس از  رفتار و بازی های سیاسی است و  اتهامات سیاسی در مناسبات ایران با آژانس باعث ایجاد خلل و اخلال در روند اجرای توافق نشود.

وی مجددا تاکید کرد : بحث تضمین برای ایران مهم است هم در حوزه انتفاع اقتصادی و رفع تحریم‌های اقتصای و هم در رفع مشکلات مرتبط با همکاری های شفاف و قانونی و سازنده ایران با آژانس.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین  در پاسخ به سؤالی درباره همکاری ایران با آژانس نیز اظهار کرد : ماهیت صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران در جمع بندی سال 2015 و انعقاد توافق برجام در این سال به صورت کامل مورد تأکید قرار گرفت و متعاقبا براساس همکاری سازنده  ای که ایران با آژانس داشته، به دفعات بازرسان آژانس به ایران سفر کرده اند  و اماکن مورد نظر را مورد بازرسی قرار داده  و بارها  بر صلح آمیز بودن فعالیت های ایران تاکید کرده اند .
کنعانی ادامه داد: اتهاماتی که متعاقبا مطرح شد عموما برگرفته از ذهن بیمار و ناسازگار رژیمی است که خودش مهمترین رژیم دارنده فعالیت‌های غیرقانونی هسته ای در منطقه است و اساسا عضو نظام پادمانی نیز نیست،  اتهاماتی که علیه ایران از سوی یک رژیم با این ماهیت مطرح می‌شود  نمی‌تواند و نباید  ملاک قضاوت و عمل از سوی آژانس قرار بگیرد. مبنای تعامل ما با آژانس مبانی پادمانی است و ایران بیشترین همکاری ها را در مقایسه با دیگر کشورهای عضو با آژانس انجام داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد:  مرجع نظارت فعالیت‌های هسته ای ایران آژانس است و ما همواره به این موضوع  ملتزم بوده و همکاری کرده‌ایم. ایران همواره تلاش کرده به صورت حرفه‌ای با آژانس کار کند و انتظار دارد آژانس در چارچوب‌های حرفه‌ای و خارج از ادعاها و رویکردهای سیاسی با ایران تعامل کند.

کنعانی تاکید کرد : بحث بسته شدن مسائل پادمانی برای ایران در روند مذاکرات و حصول توافق احتمالی مهم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه  در پاسخ به این سوال که آیا ایران در جریان تحولات اخیر عراق با مقتدی صدر گفت‌وگو و ارتباطی داشته است و پیامی به وی منتقل کرده است ؟  با  بیان این که روند تحولات عراق برای ما مهم است و عراق کشور مهمی در منطقه است اظهار کرد: ارتباط ما با دوستان و گروه های سیاسی در  عراق برقرار است ما با تمام طرف های سیاسی عراق ارتباط مستمر داریم .

وی در این ارتباط گفت : پیام ما به افراد و اشخاص نیست ، نگاه ما به کلیت عراق است و همه جریان های سیاسی  را به گفت‌وگو دعوت می کنیم . ما نگاه بخشی و جزیی به عراق نداریم و تمام گروه های سیاسی عراق جزیی از روند تحولات عراق هستند   .

این خبر تکمیل می شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری