آخرین مطالب

ظریف: خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد/ اسنپ‌بک بدون سر و صدا نخواهد بود

ظریف: خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد/ اسنپ‌بک بدون سر و صدا نخواهد بود سیاسی

ظریف: خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد/ اسنپ‌بک بدون سر و صدا نخواهد بود

  بزرگنمایی:
مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مذاکرات وین ۲۰۱۵ که به توافق هسته‌ای انجامید، معتقد است قطعنامه ۲۲۳۱ در بخش لغو تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی خطر بزرگی از سر ایران برداشته است.

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مذاکرات وین 2015 که به توافق هسته‌ای انجامید، معتقد است قطعنامه 2231 در بخش لغو تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی خطر بزرگی از سر ایران برداشته است.

او درباره پذیرش محدودیت‌های موشکی و تسلیحاتی و هسته‌ای در برجام می‌گوید: اینها بده بستان بود، با این حال برای اینکه پنج یا هشت سال بعد از روز اجرا در لغو تحریم‌ها تاخیر کنیم، مجوز داشتیم.
ظریف معتقد است: از سال پنجم اجرای برجام هیچ محدودیتی در رابطه با فروش پهپادها برای ایران وجود نداشته است و اروپایی‌ها و آمریکا تفسیری «خودسرانه» از بند ب ضمیمه برجام دارند.

او می‌گوید برای اینکه تحریم‌ها در قطعنامه 2231 به طور خودکار لغو و معطل اقدامی از سوی شورای امنیت نشود، مذاکرات جدی و سختی انجام شد و در سال دهم اجرا، قطعنامه 2231، برجام و موضوع هسته‌ای ایران که در دستور کار شورای امنیت است نیز به طور خودکار از دستور کار خارج می‌شوند، از این رو دو سال آینده برهه حساسی برای کشور است.

به گزارش صبح ملت به نقل از ایسنا، بعد از حدود دو دهه روز چهارشنبه 26 مهرماه (18 اکتبر 2023)، تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به طور کامل لغو شد. هم‌چنین، دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل یک روز بعد از این تاریخ، با ارسال یادداشتی به کشورهای عضو سازمان ملل متحد، پایان رسمی مقررات بندهای 3، 4 و 6 ضمیمه ب قطعنامه 2231 علیه ایران را به اطلاع کشورها رساند. از این تاریخ ایران می‌تواند به طور جدی در صدد توسعه دیپلماسی و تعاملات دفاعی دو و چندجانبه و مشارکت فعال در ترتیبات امنیتی، تسلیحاتی منطقه‌ای و بین‌المللی باشد و دیگر هیچ مانع حقوقی و بین‌المللی بر سر راه ایران برای خرید و فروش تسلیحات وجود ندارد.

در این تاریخ بخش پایانی تحریم‌های تسلیحاتی ایران و البته یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن، بر اساس آنچه در چارچوب زمان‌بندی برجام در سال هشتم توافق شده بود، لغو شد؛ تحریم‌هایی که می‌تواند به بسیاری از ابهامات و تردیدها درباره ساخت، فروش و خرید تسلیحات نظامی در قالب قواعد بین‌المللی پایان دهد. شاید به لحاظ عملی و سیاسی رفع این محدودیت‌ها گشایشی در تعامل قانونی و بین‌المللی ایران در حوزه نظامی و دفاعی ایجاد نکند، اما برداشته شدن فشارهای حقوقی و سیاسی می‌تواند فرصت‌های قابل توجهی برای ایران و کشورهای دیگر ایجاد کند.

آمریکا با خروج یک جانبه از برجام در سال 2018 تمامی تحریم‌های هسته‌ای، اقتصادی و تسلیحاتی‌اش علیه ایران را بازگرداند. اتحادیه اروپا نیز اخیرا در تصمیمی اعلام کرد، تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی و هسته‌ای ایران را لغو نمی‌کند، در عین حال این اقدامات، واقعیت‌ رفع تحریم‌ها در سطح بین‌المللی و شکست تلاش آمریکا برای جلوگیری از این اقدام را تغییر نخواهد داد.

ظریف: خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد/ اسنپ‌بک بدون سر و صدا نخواهد بود

در آخرین ساعات روز 26 مهرماه پای صحبت معمار برجام و قطعنامه 2231 نشستیم تا به سوالات ما درباره آنچه درچارچوب توافق شاهد هستیم پاسخ دهد.

پذیرفتیم محدودیت‌ها در ضمیمه قطعنامه بیاید نه در متن آن

محمدجواد ظریف که این روزها در دانشگاه تهران مشغول تدریس علم سیاست و روابط بین‌الملل است، درباره جزییات مذاکرات در وین در رابطه با رفع محدودیت‌های تسلیحاتی، موشکی و هسته‌ای به ایسنا گفت: غربی‌ها ابتدا تلاش داشتند فقط تحریم‌های هسته‌ای در قطعنامه‌های شورای امنیت رفع شود، اما اولین حرکت و دعوای ما با آنها بر سر این بود که گفتیم باید "همه" تحریم‌های شورای امنیت که به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای یا به بهانه این فعالیت‌ها وضع شده برداشته شود. دعوای دوم‌مان بر سر این بود که همه تحریم‌ها باید از همان ابتدای کار برداشته شود که این موضوع اختلاف ما تا روزهای آخر بود، به خصوص به خاطر تحولات تندی که در منطقه داشتیم و غربی‌ها به خاطر آن تحت فشار بودند. در نهایت رسیدیم به اینکه محدودیت‌هایی که پذیرفتیم در ضمیمه قطعنامه بیاید، نه در متن قطعنامه. البته اگر به دقت نگاه کنید، نه در متن و نه در ضمیمه قطعنامه 2231 درباره محدودیت‌های تسلیحاتی و موشکی از کلمه «ممنوعیت» استفاده نشده است. در حالی که در قطعنامه 1737 ، 1749 و 1929 از کلمه«ممنوعیت» استفاده شده است؛ بر اساس قطعنامه 1929 هیچ کشوری اجازه ندارد سلاح یا فن‌آوری تسلیحاتی و موشکی به ایران صادر یا از آن خریداری کند. همین‌طور می‌گوید، کشورها موظف‌اند همه اقدامات را انجام دهند تا از صدور فن‌آوری موشکی به ایران جلوگیری کنند.

وی گفت: در قطعنامه 1929 گفته شده بود، فن‌آوری موشکی که می‌تواند سلاح هسته‌ای پرتاب کند که ما در قطعنامه 2231 این را هم تغییر دادیم. در ضمیمه ب قطعنامه 2231 نوشته است که فن‌آوری موشکی که برای توانایی پرتاب سلاح هسته‌ای طراحی شده است و چون ما سلاح هسته‌ای نداریم ، لذا موشکی را برای این توانمندی نیز طراحی نمی‌کنیم. به علاوه در ضمیمه ب گفته است که کشورها می‌توانند با ایران معامله کنند به شرطی که شورای امنیت اجازه دهد، یعنی ما اجازه ندادیم کلمه "ممنوعیت" یا اینکه کشورها "نباید" یا "اجازه" ندارند با ایران فعالیت کنند به قطعنامه اضافه شود حتی در ضمیمه قطعنامه 2231. به عبارتی در قطعنامه 2231  ضمیمه آن "تحریم" نداشتیم بلکه برخی "محدودیت"ها داشتیم که تحول مهمی نسبت به قطعنامه‌های قبلی بود.

ظریف: خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد/ اسنپ‌بک بدون سر و صدا نخواهد بود

محدودیت‌های قطعنامه را به این شرط پذیرفتیم که به صورت خودکار منتفی شوند

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشور در دولت یازدهم و دوازدهم ادامه داد: ما محدودیت‌های قطعنامه 2231 را تنها به این شرط پذیرفتیم که به صورت خودکار و بدون نیاز به اقدام بعدی در تاریخ‌های مشخص شده منتفی شوند و در نهایت هم قطعنامه 2231، برجام و موضوع هسته‌ای ایران که در دستور کار شورای امنیت است، در سال دهم اجرا باز هم به طور خودکار، پایان یابد. اینجا دعوای بسیار جدی داشیم. به هر حال برای اعضای دائم شورای امنیت محوریت این شورا اهمیت دارد و اجازه نمی‌دهند بدون دخالت شورای امنیت چنین اتفاقی بیفتد، به ویژه برای روسیه و فرانسه بسیار مهم است. اما در پی مذاکراتی که داشتیم، بنا شد هیچ اقدامی در سال پنجم، هشتم و دهم توسط شورای امنیت برای رفع محدودیت‌ها انجام نگیرد و این اتفاقات به طور خودکار انجام شود. امروز هم همان طور که شاهد هستید در 26 مهرماه تمامی محدودیت‌های تعیین شده تسلیحاتی، موشکی و هسته‌ای در سال هشتم اجرا بدون نیاز به اقدامی برداشته شد، به همان شکل که در سال پنجم اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: اسامی برخی از افراد که در قطعنامه‌های قبلی بود شامل افرادی که به بهانه‌های موشکی و منطقه‌ای مورد تحریم قرار گرفته بودند، آن اسامی هم در سال هشتم به طور خودکار لغو می‌شود.

رفع محدودیت‌ها شامل همه فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و تسلیحاتی است

ظریف خاطرنشان کرد: اینکه کشورهای غربی بر خلاف تعهدشان تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی خودشان را برنداشتند و آن را اعلام هم کردند، ارتباطی به محدودیت‌هایی که در قطعنامه 2231 بود و برداشته شد، ندارد و نیازی هم لزوما نداریم درباره رفع این محدودیت‌ها برای راستی‌آزمایی این مساله کسی در شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلامیه و بیانیه دهد، هر چند اگر صادر شود، بهتر است.

وی در پاسخ به این پرسش که رفع محدودیت‌ها شامل چه نوع تسلیحات و فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای است؟ با تاکید بر اینکه شامل "همه" فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و تسلیحاتی است گفت: در فعالیت‌های هسته‌ای طبق برجام تا سال هشتم ، دهم و سیزدهم محدودیت‌هایی وجود داشت، اما ما در پاسخ به عدم اجرای تعهدات توسط آمریکا و نقض برجام از سوی اعضای دیگر برجام، این تعهدات را بر اساس ماده 36 برجام کاهش دادیم و جزییات این اقدامات در نامه‌های مشخصی به دبیرکل سازمان ملل متخد و شورای امنیت اعلام شده است. معتقدم اقدامات ما کاملا بر مبنای برجام و مبتنی بر ماده 36 برجام بود. بر اساس این ماده اگر ایران ببیند سایر اعضا تعهدات‌شان را انجام نمی‌دهند، می‌تواند تعهداتش را کامل یا به طور بخشی متوقف کند.

ظریف: خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد/ اسنپ‌بک بدون سر و صدا نخواهد بود

آمریکا در تاریخ خود این‌قدر بی‌حیثیت نشده بود

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان در پاسخ به این که برخی معتقدند پذیرش این محدودیت‌ها در ضمیمه برجام را هم نباید می‌پذیرفتیم؟ اظهار کرد: آمریکایی‌ها می‌خواستند ما را برای 20 تا 30 سال محدود کنند یا تحقیق و توسعه در ایران نباشد و راکتور و کارخانه آب سنگین اراک را با بلدوزر صاف کنند و به جای آن حداکثر چند راکتور آب سبک به ما دهند، طبیعی است در مقابل آنها، خواست ما این بود که هیچ کدام از این‌ها نباشد اما باید برای رسیدن به توافق به یک مرحله میانی می‌رسیدیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در این سال‌ها که تحریم تسلیحاتی، موشکی و هسته‌ای بودیم، این صنایع توسعه یافته است و موانع را کما بیش از سر راه پیشرفت آنها برداشتیم، امروز که این تحریم‌ها یا محدودیت‌ها به لحاظ بین‌المللی در این بخش‌ها برداشته شده، چه تاثیری بر روندها خواهد داشت؟ تصریح کرد: اگر برداشته شدن این موانع به لحاظ حقوقی و قانونی در سطح بین‌الملل اهمیت نداشت، آمریکا یک سال کارزاری با روز شمار در سایت وزارت خارجه اش راه نمی‌انداخت که مثلا 400 روز دیگر تحریم‌های ایران برداشته می‌شود! یا دو قطعنامه نمی‌داد؛ اولی 35 بند بود و وقتی دید آن رای نمی‌آورد، قطعنامه دیگری در چهار بند ارایه کرد که در آن خواستار تمدید این محدودیت‌ها شده بود که آن هم با 11 رای ممتنع (در شورای امنیت رای ممتنع با رای منفی فرقی ندارد)، دو رای منفی و دو رای مثبت شکست خورد. آمریکا در تاریخ خود این‌قدر بی‌حیثیت نشده بود. اگر برای آمریکا موضوع رفع تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی این‌قدر مهم نبود تا اینجا جلو نمی‌رفت که به این شکل شکست بخورد. مایک پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا و برایان هوک نماینده ویژه وقت آمریکا سفرهای زیادی به کشورهای مختلف داشتند تا مانع از رفع این تحریم‌ها در سال پنجم شوند اما آن زمان نتوانستند کاری از پیش ببرند و بعد از آن شکست مفتضحانه برایان هوک استعفا داد.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان گفت: اینکه اروپا و آمریکا از سال‌ها قبل از تحریم موشکی و تسلیحاتی، به ایران سلاح نمی‌دادند یک بحث است، اینکه ما ذیل فصل هفتم منشور تحت تحریم تسلیحاتی و موشکی بودیم و حتی قطعنامه 1929 اجازه اقدام به کشورها برای عدم دستیابی ایران به تکنولوژی موشکی می‌داد، بحثی دیگر است. بر همین اساس معتقدم امروز یک خطر بزرگ از سر ایران با قطعنامه 2231 برداشته شد.

ظریف: خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد/ اسنپ‌بک بدون سر و صدا نخواهد بود

آمریکا 30 سال برای گرفتن قطعنامه‌ها تلاش کرده بود

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مذاکرات با 1+5 ادامه داد: اینکه برخی دوستان بگویند لغو این تحریم‌ها چندان هم اهمیتی نداشت، چون از قبل تحریم بودیم، خوب بله، ممکن است این حرف گفته شود، اما به عنوان دانشجوی روابط بین‌الملل به شما بگویم، آمریکا سی و اندی سال برای گرفتن این قطعنامه‌ها تلاش کرده بود؛ از زمان ماجرای سفارتش در ایران، در جنگ ایران و عراق به ویژه در قطعامه دوم بعد از قطعنامه 598 یا در دوره نمایندگی بولتون در سازمان ملل. شاید موضوع از دید برخی دوستان اهمیت نداشته باشد، اما واقعیت این است که بحث امنیتی‌سازی علیه ایران و ایجاد اجماع امنیتی علیه ایران تا این حد مهم بوده است که به خاطرش علیه ایران قطعنامه بین‌المللی بگیرند.

ظریف با طرح این پرسش که چرا روسیه سامانه اس 300 را تا قبل از تصویب قطعنامه 2231 به ایران نداد، با وجود اینکه سامانه اس 300 در قطعنامه‌های قبلی ممنوع نبود؟ گفت: روسیه سامانه اس 300 را در نهایت به ایران داد، چون با تصویب قطعنامه 2231 اجماع امنیتی علیه ایران شکست. برخی دوستان سعی می‌کنند فراموش کنند در چه وضعیتی بودیم. مثل این‌که می‌گویند ایران تحت فصل هفتم منشور ملل نبوده است، چون ماده 42 نبوده است، اما نمی‌دانند که تا کنون شورای امنیت از ماده 42 استفاده نکرده است. سال گذشته شورای امنیت تمام قطعنامه‌هایی که تحت فصل هفتم منشور صادر کرده است را منتشر کرد و همه قطعنامه‌های ایران از 1996 تا 1929 در این لیست است جز قطعنامه 2231.

رسماً اعلام کردیم ایران هیچ محدودیت موشکی برای خود قائل نیست

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان گفت: در قطعنامه 1929 با لحن شدیدی می‌گوید، ایران "موظف" است و کشورها هم "موظف" هستند که تلاش کنند ایران به هیچ موشکی که توانایی پرتاب سلاح هسته‌ای داشته باشد، دست پیدا نکند. اما در ضمیمه ب قطعنامه 2231 موشک‌هایی که برای توانایی حمل سلاح هسته‌ای طراحی شدند . برای اضافه کردن این دو سه کلمه یعنی (Designed to be capable) ساعت‌های زیادی مذاکره و بحث کردیم. به علاوه ما به محض تصویب قطعنامه 2231 به طور رسمی اعلام کردیم که با وجود این، ایران هیچ محدودیت موشکی برای خود قائل نیست، چرا که ما اصلا سلاح هسته‌ای نداریم که بخواهیم برای حمل آن موشک طراحی کنیم.

ظریف تاکید کرد: همه این‌ مباحث و عبارات با دعوا به دست آمده است؛ این‌ها را گروه بحران ننوشته دست ما دهد، بلکه کلمه به کلمه را بنده با دوستانم در مذاکرات مذاکره کردیم و نوشتیم.

وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی در پاسخ به این پرسش که تعیین زمان‌بندی لغو محدودیت‌های تسلیحاتی، موشکی و هسته‌ای برای سال پنجم، هشتم و دهم بر چه اساسی تعیین شد؟ اظهار کرد: این یک بده بستان بود، آنها می‌گفتند 25 سال محدودیت‌ها باشد، ما می‌گفتیم، پنج سال. این‌قدر دعوا کردیم تا به یک تعامل مورد قبول رسیدیم.

ظریف: خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد/ اسنپ‌بک بدون سر و صدا نخواهد بود

خودمان بر سر رفع تحریم تسلیحاتی دعوا کردیم

او در پاسخ به این پرسش که در آن مقطع نگاه کشورهای دیگر طرف مذاکره به رفع تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ایران چه بود؟ گفت: روسیه و چین مخالف برداشتن تحریم‌ها نبودند. بدشان نمی‌آمد تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ما فورا لغو شود و این را به طور علنی هم گفتند، اما ما خودمان بر سر رفع آنها دعوا کردیم. البته من از روسیه و چین ممنون هستم که موافق تحریم تسلیحاتی نبودند اما اینکه چه کسی دعوا کرد تا آنچه در قطعنامه شاهد هستیم محقق شود، تیم مذاکره‌کننده ایران بود. ما "تحریم" را به "محدودیت" تبدیل کردیم و دامنه‌اش را نیز تقلیل دادیم.

ظریف در پاسخ به این پرسش که از این پس چه اندازه در مجامع بین‌المللی و معادلات دوجانبه و چند جانبه دست ایران برای تعامل نظامی و دفاعی باز است؟ اظهار کرد: محدودیتی از طرف شورای امنیت دیگر وجود ندارد. یک روزی آمریکا حمایت سازمان ملل متحد را در قلدری علیه ایران داشت، اما امروز بدون این حمایت به قلدری‌اش ادامه می‌دهد. اثر بیرونی این رفع محدودیت مشخص نیست. روزی که اجازه دادند این اتفاق بیفتد و قطعنامه‌ها درباره ایران تصویب شود، یک رژیم بین‌المللی علیه ایران شکل گرفت، امروز آن رژیم از بین رفته است و تنها قلدری آمریکا باقی مانده است.

رییس پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به این پرسش که یکی از دعواهای مهمی که در یک سال و نیم اخیر با آمریکا، اروپا و اوکراین داریم، ادعای بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین از سوی روسیه است، با توجه به رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در سال پنجم و اکنون در سال هشتم، تولید و فروش پهپادها برای ایران آزاد و قانونی است؟ گفت: دیگر هیچ محدودیتی در این رابطه نداریم.

غربی‌ها با برداشت خودسرانه ادعا درباره پهپاد شاهد را مطرح کردند

وی درباره دعوای ایران بر سر پهپادهای شاهد 136 با این ادعا از سوی غرب که ایران این پهپادها را برای جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است، گفت: تفسیر بنده از بند مربوط به محدودیت موشکی و لیست نظام کنترل موشکی (MTCR) این است که "نباید از خارج اقداماتی که به توسعه پهپاد در ایران کمک می‌کند، انجام شود، نه اینکه فروش پهپاد توسط ایران ممنوع باشد". آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با یک برداشت "خودسرانه" آن ادعا درباره پهپاد شاهد 136 را مطرح کردند که بر فرض درست بودن آن ادعا، دیگر از امروز آن هم مبنایی ندارد. اما به نظر من از سال پنجم اجرای برجام محدودیتی در رابطه با فروش پهپادها برای ایران وجود نداشته است. البته آنها می توانند ادعایشان را مطرح کنند، اما از نظر من قرائت حقوقی معقول وجود دارد که آن ادعا را نقض می‌کند.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند نباید درباره مساله موشکی و تسلیحاتی حتی در بحث رفع تحریم‌ها مذاکره می‌شد، چرا که موضوعات دفاعی ایران را به هر شکل در سطح جهانی مطرح و قدرت بازدارندگی ایران را تحت الشعاع قرار می‌دهد، در این فضا چه اصراری بود که بر سر این مساله مذاکره کنید؟ گفت: اگر به این موضوع در مذاکرات نمی‌پرداختیم که تحریم‌ها همان طور که در قطعنامه 1929 بود، باقی می‌ماند! من و همکارانم قطعنامه 1929 را روی میز داشتیم که باید آن را بی‌اثر می‌کردیم. ما که در خلاء صحبت موشکی و تسلیحاتی نکردیم، ما می‌گفتیم بندهای 1929 باید لغو شود و طرف‌های مقابل هم می‌گفتند که لغو نمی‌کنیم و باید روی آنها مذاکره کنید و چون به ما گفته بودند درباره مسایل دفاعی و موشکی مذاکره نکنید، ما هم این کار را نکردیم. ما یک دستاورد برای دوستان داشتیم، بدون اینکه ذره‌ای درباره ماهیت موشک و تسلیحات کشور صحبت کنیم.

ظریف: خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد/ اسنپ‌بک بدون سر و صدا نخواهد بود

بدون مجوز هیچ کاری نکردیم

ظریف در پاسخ به اینکه در زمان مذاکرات در سال 1394 از طرف مقامات و کارشناسان نظامی مشاوره و دستوری در رابطه با رفع تحریم‌های تسلیحاتی به طور مستقیم دریافت کردید؟ گفت: بله، برای دوستان در آن مقطع لغو تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی بسیار مهم بود. هم‌چنین برای اینکه پنج سال بعد از روز اجرا در لغو تحریم‌ها تاخیر کنیم، هم مجوز داشتیم. ما بدون مجوز هیچ کاری نکردیم. برای هر تعهدی که پذیرفتیم مجوز داشتیم.

وی در ادامه گفت‌وگویش با ایسنا درباره لغو نکردن تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی و هسته‌ای طبق برجام و قطعنامه 2231 از سوی سه کشور اروپایی عضو برجام و اتحادیه اروپا گفت: این اقدام اروپایی‌ها تخلف از برجام بود، البته مدعی هستند اولین تخلف‌شان از برجام است در حالی که تخلفات متعدد آنها از ابتدای اجرای برجام را بنده در زمان مسئولیتم در وزارت امور خارجه در نامه‌هایی به آقای بورل و خانم موگرینی مکتوب ارائه کردم. اگر این‌قدر تبختر دارند که بگویند تا کنون نقض تعهد نداشتیم، توصیه می‌کنم بروند و کمی روند گذشته را مطالعه کنند.

ظریف در پاسخ به این پرسش که چرا سه کشور اروپایی عضو برجام به جای توسل به اقداماتی مثل لغو نکردن تحریم‌های تسلیحاتی یا نقض برجام، از اسنپ بک استفاده نمی‌کنند؟ با این توضیح که کلمه "اسنپ بک" در قطعنامه وجود ندارد، بلکه عنوان "بازگشت به شرایط قبل از برجام" به کار رفته است تصریح کرد: ما در تیرماه 1400 به مقدار زیادی به وضعیت قبل از برجام در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای مان برگشتیم و امروز هم که حتما از آن وضعیت جلوتر هستیم. این ضمانت اجرا برای ما بود و ضمانت اجرای کشورهای 1+5 هم این بود که بتوانند تحریم‌های خودشان را برگردانند و دیگر اینکه تحریم‌های شورای امنیت را برگردانند اما روش برگرداندن تحریم‌های شورای امنیت این طور نبود که با یک "بشکن" برگردد.

ظریف: خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد/ اسنپ‌بک بدون سر و صدا نخواهد بود

اروپایی‌ها در شرایط امروز جهان نمی‌خواهند از اسنپ‌بک استفاده کنند

وی ادامه داد: اینکه سه کشور اروپایی از این ساز و کار  استفاده نمی‌کنند، به معنای آن نیست که نمی‌توانند یا امکانش نیست، بلکه در شرایط امروز جهان نمی‌خواهند از آن استفاده کنند. البته شرایط امروز برای ایران مثل شرایط سه سال پیش که آمریکا از برجام خارج شد، نیست. معتقدم کماکان به نفع اروپا و جامعه بین الملل نیست که این مکانیسم فعال شود. در نامه‌ای که آقای روحانی به سران کشورهای اروپایی در اردیبهشت 98 نوشتند، صراحتا اعلام کردند که اگر اسنپ بک شود، چه اتفاقی می افتد. بر اساس بند 13 قطعنامه 2231، اگر بازگشت قطعنامه‌ها صورت گیرد، ما هم از اجرای تعهدات‌مان خارج می‌شویم، با این تفاوت که بازگشت به اجرای تعهدات، فراتر از تعهدات برجامی است و احتمال دارد شامل معاهده ان پی تی هم شود. 

رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در دولت یازدهم و دوازدهم در پاسخ به اینکه اگر سه کشور اروپایی از اسنپ بک استفاده نمی‌کنند به خاطر شرایط شان در جنگ اوکراین و درگیری در انتخابات آمریکاست یا از واکنش ایران نگرانند؟ خاطرنشان کرد: هر دو این‌ها مهم است. آنها می‌دانند که اسنپ بک بدون سر و صدا نخواهد بود و حتما تبعاتی دارد و الان چون با بحران بین‌المللی رو به رو هستند و با شرارت‌های رژیم صهیونیستی هم دومین بحران در منطقه و خاورمیانه رقم خورده، حتما تمایل ندارند بحران دیگری را به آن اضافه کنند.

بازگشت به برجام امکان‌پذیر اما دشوار است

ظریف درباره اهمیت سال دهم برجام در 2025 گفت: سال دهم خیلی مهم است، چون ایران از دستور کار شورای امنیت خارج می‌شود و دیگر امکان بازگشت قطعنامه‌ها هم نیست، یعنی اگر کشوری بخواهد قطعنامه‌ای علیه ایران بدهد، باید روندی که برای این منظور وجود دارد را طی کند. بنابراین دو سال آینده در چنین روزهایی برهه حساسی برای ایران خواهد بود.
 
وی در پاسخ به این پرسش که احیای برجام را تا چه اندازه در شرایط فعلی امکان‌پذیر می‌دانید؟ اظهار کرد: معتقد نیستم بازگشت به برجام امکان پذیر نیست، گرچه بسیار دشوار شده است. به نظرم انتخاب بهتری نسبت به برجام وجود ندارد. مساله مهم این است که غرب هم انتخاب بهتری نسبت به برجام ندارد و اروپایی‌ها و آمریکا هم این را درک می‌کنند. امروز همه درک می‌کنند که اقدام ترامپ در خارج شدن از برجام، پرخسارت ترین کار بود که منافع دنیا، اروپا، آمریکا و سایر کشورها را به خطر انداخت. دوستان نگویند اگر منافع آمریکا به خطر افتاده، پس به نفع ما بوده است؛ نگاه با حاصل جمع صفر مدتی است که منقضی شده است. یک مساله می‌تواند هم به نفع ایران و هم آمریکا باشد و یک مساله می‌تواند به ضرر هر دو طرف باشد، تا این واقعیت را نپذیریم، نمی‌توانیم با شرایط جهان امروز مواجه شویم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری